رپورتاژ آگهی

آموزش تهیه گزارش سئو و نکات مهم در ارائه گزارش سئو به کارفرما

آموزش تهیه گزارش سئو و نکات مهم در ارائه گزارش سئو به کارفرما

آموزش تهیه گزارش سئو و نکات مهم در ارائه گزارش سئو به کارفرما

به نقل از سایت های وبمستر (محسن رجبی):
گزارش نویسی در سئو مثل سرو کردن غذا است، اگر شما یک آشپز حرفه ای باشید و برای یک مهمانی غذاهای بسیار متنوع و خوشمزه درست کنید اما به نحوه سرو این غذاها توجهی نکنید، مثلا غذا سرد سرو شود، در ظروف نامناسب و کثیف گذاشته شود، چیدمان و تزئین زیبایی نداشته باشد، قطعا هرجند هم که متنوع و خوشمزه باشد خیلی از ارزش کار و هنر آن آشپز نمایان نخواهد شد.
حال شما اگر یک نیمرو یا یک املت ساده هم درست کرده باشید اما به خوبی سرو شود قطعا لذت و خوشمزگی خودش را برای کسی که میل می کند به همراه دارد.

یک سئو کار مهم است که گزارش های مفصل و دقیقی از روند کارهای انجام شده در سئو یک سایت را به کارفرما ارائه کنیم و کارفرمایی هم که پروژه سئو خود را واگذار می کند مهم است بتواند آنالیز دقیقی از وضعیت و روند سئو سایت خودش داشته باشد و فرقی نمی کند این سئو توسط یک تیم داخلی در مجموعه خودش انجام می شود یا به شخص یا شرکت سئو کار برون سپاری کرده است.

گزارش نویسی در سئو

۳ موضوع کلیدی برای ارائه یک گزارش سئو

در این مقاله در مورد گزارش های سئویی که یک سئو کار می تواند به کارفرما ارائه دهد صحبت می کنیم که شامل سه بخش است:

  1. کلیات و نکات مهم در تهیه و ارائه گزارش سئو
  2. ابزارهای که برای تهیه گزارش های فنی استفاده می شود
  3. فاکتورها و المان هایی فنی که در گزارش سئو بهتر است ارائه کنیم

کلیات و نکات مهم در گزارش سئـو

مهمترین سوالی که قبل از اقدام برای تهیه گزارش سئو باید از خودتان بپرسید این است که شما در زمان جلسه و انعقاد قرارداد و تهیه پروپوزال یا ارائه برنامه چه قول ها و صحبت هایی را با کارفرما انجام داده اید؟ چه تعهدی به کارفرما داده اید و کارفرما چه انتظاری از روند سئو و قرارداد سئو دارد؟ و مهمترین موضوع اینکه: قرارداد سئویی شما نتیجه محور است یا خدمات محور ؟!

جواب این سوالات، در جزئیات، سبک تهیه و ارائه گزارش سئویی بسیار تاثیر گذار است، اگر شما قرارداد سئو تضمینی بسته اید و به کارفرما تعهد داده اید که عبارت X را برایش به صفحه اول گوگل می آورید و قرارداد خودتان را بر اساس رتبه گرفتن یک یا چند کلمه مشخص (Exact Keyword) بسته اید، خوب کارفرما تنها چیزی که برایش مهم است چک کردن SERP و بررسی جایگاه سایتش برای آن کلمات است! (توجه داشته باشید که اینجا منظور این نیست که قرارداد تضمینی و تعهد روی یک کلمه خاص کار درست یا اشتباهی است.)

هدف شما از تهیه و ارائه گزارش سئویی چیست؟

آیا تهیه گزارش سئویی جزئی از خدمات و قرارداد شما است یا گزارش را برای کلاس کاری می خواهید انجام دهید؟! گزارش سئو، خروجی و پرینت گرفتن از سایت های تحلیلی و آنالیزی مثل Google Search console، Google Analytics یا ahref و moz نیست!

آماده کردن گزارش با کلی اصطلاح فنی و تخصصی نشان از حرفه ای بودن نیست! همچنین طولانی و چند ده صفحه ای بودن گزارش نشان از اینکه اینکه خیلی کار روی سایت کارفرما انجام داده اید، نیست!

این را مد نظر قرار دهید، کارفرمایی که پروژه سئو سایت خودش را واگذار می کند، احتمالا نه وقت کافی و نه علاقه ای به یادگیری سئو و اصطلاحات گسترده سئویی دارد. بنابراین با توجه به این دو مورد گزارش های خود را آماده و پرزنت کنید.

گزارش کوتاه و مختصر، حتی یک صفحه ای یا یک عکس ساده از صفحه (screenshot) نشان از کم کاری یا آماتور بودن شما نیست! گزارش سئو صرفا ارائه اعداد و ارقام و نمودار نیست و میتواند توضیحات و شرح اقداماتی باشد که شما روی سایت کارفرما انجام داده اید. مثلا استراتژیی که برای کلمات کلیدی یا صفحات هدف (Landing pages) تدوین کرده اید و حتی جزئیات و توضیحات مربوط به آن می توانید یک یا قسمتی از یک گزارش سئویی باشد (از انتخاب کلمات و دسته بندی و فیلتر کردن آن ها گرفته تا مشخص کردن صفحات هدف و ایکه جنس این صفحات مثلا  به چه دلیلی صفحه مقاله یا صفحه برچسب یا صفحه محصول یا دسته بندی محصول و … انتخاب شده است)

یک گزارش حرفه ای سئو صرفا علاوه بر اینکه میتواند شامل اقدماتی که انجام داده اید و نتایجی که کسب کرده اید باشد میتواند شامل برنامه ها و اقداماتی که در ماه یا دوره بعدی نیز قرار است انجام دهید نیز می شود.

یک گزارش سئو خوب و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد:

گزارش سئو خوب

یک گزارش خوب و حرفه ای که یک سئو کار میتواند به صورت منظم در اختیار کارفرما قرار دهید بایستی:

  • منظم باشد: اگر شما هیچ نظمی در گزارش دهی ندارید یعنی شما برنامه دقیق و استراتژی مشخصی برای کار کردن روی یک سایت ندارید.
  • ساده و مختصر بودن: یک کارفرما با توجه به درگیری ها و مشغله های زیادی که دارد، نمی تواند و شاید اصلا نخواهد از خیلی از اصطلاحات تخصصی شما آگاه باشد یا چند ده صفحه گزارش را پیش روی خودش ببیند بنابراین استفاده کردن از اصطلاحات سخت و پیچیده نه تنها نشان از حرفه ای یا با سواد بودن شما ندارد بلکه درک و تفسیر صحیح اقدامات شما را برای کارفرما سخت تر می کند و این می تواند پروژه سئو و ادامه همکاریتان را تحت شعاع قرار دهد.
  • شامل اقدامات قبلی و برنامه های آتی شما در روند سئو سایت است. یک چشم انداز خوب به کارفرما می دهد که شما برنامه و هدف دارید و می دانید در هر مرحله قرار است چه کارهایی انجام دهید.
  • قابل مقایسه بودن با گزارش ماه ها و دوره های قبلی:‌ اگر در گزارشتان اطلاعاتی ارائه می کنید که هر ماه تغییر می کند، در کنار هم قرار گرفتن این نتایج می تواند دید خوبی به کارفرما از روند رشد سایتش بدهد.

فرمت گزارش نویسی و نحوه ارائه

هیچ قانون یا فرمت خاصی یا استانداردی وجود ندارد و می تواند کاملا بر اساس تشخیص یا تجربه شما تدوین و ارائه شود و به مرور بهبود پیدا کند و متناسب با هر پروژه هم می تواند بسیار متفاوت باشد بنابراین دنبال یک استاندارد یا قالب خاصی نباشید.

ارئه گزارش حتما یک سری مستند کاغذی و فایلی نیست، می تواند حضوری و از روی لپ تاپ باشد (هرچند که پیشنهاد نمی کنیم، چون قابل مقایسه با گزارش های ماه های قبل نیست، خصوصا زمان هایی که اعداد و ارقام و رشد ترافیک یا رتبه و مواردی از این قبیل تعهد داده می شود

گاهی اوقات لازم است از برخی اقدامات یا نتایج ویدئو یا فایل صوتی رکورد کنید و همراه گزارش خود ارائه نمائید.

گزارش را مستقیم به کارفرما ارائه و پرزنت کنید.

ارائه گزارش های سئو به کارمندان، مسئول سایت، مدیران داخلی و هر شخصی به جزء مدیریت یک کار کاملا اشتباه است. می تواند در حضور آن ها باشد. اما اینکه گزارش سئو خود را به این افراد ارائه کنید و توضیح دهید تا آن ها به مدیریت اطلاع دهنده، یک استراتژی بسیار اشتباه است. و خیلی مواقع تفاسیر و برداشت های متفاوت و اشتباهی انجام می شود یا سوال کارفرما را  شخصی می خواهد جواب دهد که اصلا در روند سئو سایت یا اقدامات انجام شده نیست و اصلا اطلاعات تخصصی کافی ندارد که با زبان ساده اقدامات شما یا برنامه ها و استراتژی های آتی را توضیح دهد.

اگر امکان ارائه حضوری گزارش را ندارید سعی کنید به صورت آنلاین باشد و اگر کارفرما بسیار پرمشغله است یا اصلا در دسترس نیست، حتما در کنار گزارشات خود یک فایل صوتی یا ویدئویی بسیار کوتاه البته دقیق و بدون حاشیه پر کنید و ارسال نمائید.

آموزش تهیه گزارش سئو و نکات مهم در ارائه گزارش سئو به کارفرما

ابزارهایی که میتوانید برای تهیه گزارشات سئو خود استفاده کنید

برای جواب به این سوال شاید بهتر باشد بپرسیم که می خواهید چه گزارشی و چه زمانی به کارفرما بدهید؟ مثلا برای ارائه رشد ورودی هایی که از جستجوی گوگل به دست آورده اید یا رتبه کلمات کلیدی در نتایج مربوطه و…. سرچ کنسول بهترین ابزار است. یا اگر بخواهید گزارشی از بهبود سرعت سایت بدهید GTmetrix یا PageSpeed Insights ابزار مناسبی هستند. شاید بهبود تجربه کاربری و فاکتورهای مربوطه را می خواهید گزارش دهید خوب گزارش های گوگل آنالیتیکس می تواند انتخاب خوبی باشد
شاید اصلا در ماه اول یک اکسل می فرستید که این برنامه من برای صفحات هدف و نوع محتوایی که می خواهیم قرار دهیم و دسته بندی کلمات است و اصلا حتی در ماه اول کاری هم روی سایت انجام نداده اید.

شاید در یک ماه روی برندسازی یک پروژه کار کرده اید و خوب گزارش های مربوط به برند سیگنال و Navigational keywords ها را از سرچ کنسول استخراج و به کارفرما ارئه کنید.

برخی اوقات بدون استناد به ابزارها گزارش می دهیم مثلا در لینک سازی های خارجی، لینک سازی در سایت X,Y, Z انجام داده اید اما این لینک سازی ها هنوز در سرچ کنسول یا ahref نمایش داده نشده اند اما در گزارش ماهیانه برای کارهای که انجام داده اید خودمان لیست این سایت ها و ضفحاتی که لینک سازی کرده ایم را ذکر می کنیم.

معیارهای مناسب برای گزارش سئو

  1. کلمات کلیدی که باعث ورود کاربران به سایت شما شده است
  2. میزان ترافیک از بک لینک‌ها
  3. میزان ترافیک ورودی از موتور جستجوگر گوگل
  4. مقدار زمانی که هر کاربر در صفحه است
  5. میزان بازدید از هر صفحه
  6. میزان کاربران بازگشتی به سایت
  7. گزارشات مربوط به بهبود سرعت سایت
  8. خطا ها و مشکلات فنی که توسط سرچ کنسول و سایر ابزارها گزارش شده و رفع شده اند
  9. ترافیک از ابزارهای ورودی مختلف : سوشال ها و …
  10. گزارشات وضعیت ایندکس، نرخ خزش و …
4/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا