آموزش اینترنت و کامپیوتردانستنی های اینترنت و کامپیوتر

نکاتی طلایی که WiFi شما را بهتر می کند

با اصفهان وب در یک مطلب تازه از آموزش اینترنت همراه باشید :

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

ترفندهای افزایش سرعت اینترنت

 

روترها امکان استفاده از اینترنت را برای ما فراهم می‌کنند؛ ولی روترهای جدید، قابلیتی بیش‌تر از این دارند. از امکانات پیشرفته روترهای جدید استفاده کنید تا محدوده تحت پوشش وای‌فای را بیش‌تر کنید. ‌تا همین چند سال پیش، روترها دستگاه‌های بی‌خاصیتی بودند که تنها مسئول پخش اینترنت در محیط خانه یا محل کار بودند و هیچ خاصیت دیگری نداشتند؛ اما داستان روترهای جدید با گذشته کاملا فرق می‌کند.

 

پشتیبانی از چندین فرکانس وایرلس تا ابزارهای مدیریت موبایل، فقط بخشی از امکانات جدید این روترها است و لازم نیست که دیگر غصه مراحل سخت تنظیم کردن روتر را داشته باشید. بهترین روترها، آن‌هایی هستند که با برخورداری از بالاترین میزان هوش، پیش‌فرض کار را از همیشه راحت‌تر کرده‌اند و کاربران عادی نیز قادرند تا با پیشرفته‌ترین امکانات روترها، کار کنند.

 

خیلی از چیزهایی که به دانش شبکه‌ای نیاز داشت، امروز فقط با یک کلیک ماوس، به سادگی انجام می‌شود. حالا بهتر است با هم نگاهی به ۸ قابلیت مشترک بین روترهای وایرلس پیشرفته داشته باشیم که ارزش وقت گذاشتن، تنظیم کردن و استفاده را دارند.

 

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

روترها (مودم) امکان استفاده از اینترنت را برای ما فراهم می‌کنند

 

۱- دسترسی میهمان (The Wireless Welcome Mat)
مهم نیست که شما مشغول تنظیم شبکه خانگی یا محل کار خود هستید؛ در هر دو حالت می‌توانید با استفاده از Welcome Mat به مهمانان خود امکان استفاده از وای‌فای را بدهیم.. خیلی از روترهایی که امروزه در بازار هستند، به شما این امکان را می‌دهند که به‌سادگی به میهمانان امکان دسترسی به شبکه وایرلس را بدهید. (در بعضی از روترها دیده شده این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال است؛ اگر از جمله کسانی هستید که به امنیت و حریم خصوصی بسیار اهمیت می‌دهید، می‌توانید امکان دسترسی افراد خارج از شبکه را از بین ببرید؛ ولی حتما باید این گزینه را غیرفعال کنید).

 

اگر زیاد به میهمانان دسترسی می‌دهید، بهتر است در فواصل زمانی کوتاه، کلمه عبور را عوض کنید و همچنین اگر روتری که استفاده می‌کنید، از دو فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیانی می‌کند، می‌توانید دسترسی میهمان را فقط به شبکه آهسته‌تر ۲٫۴ گیگاهرتز فراهم کنید. بدین ترتیب دسترسی با کارآیی بالا، فقط برای کانکشن‌های داخلی خواهد بود.

 

ممکن است برخی از سازندگان روترها، به شما امکان کنترل بیشتری برای استفاده میهمانان از شبکه وایرلس را بدهند؛ مثلا می‌توانید تعداد ساعاتی را که میهمانان از اینترنت استفاده می‌کنند، محدود کنید یا حتی اجازه دسترسی آن‌ها را، فقط در ساعاتی از روز، امکان‌پذیر کنید. با اپ‌‌های زیادی که برای مدیریت موبایل در دسترس است، می‌توان کلمه عبورو کنترل دسترسی به فرکانس‌های مختلف را تغییر داد یا دسترسی میهمان در حالت Fly را در گوشی‌های هوشمند، فعال یا غیر فعال کرد.

 

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

 

۲ – با کنترل‌های والدین می‌توان ارتباطات را مدیریت کرد
کنترل مربوط به والدین (Parental Control)، فقط برای بازداشتن بچه‌ها از دسترسی به سایت‌های نامناسب نیست؛ بلکه در محیط‌های کوچک کاری نیز می‌توانند مفید باشند؛ مثلا سایت‌هایی هستند که در زمان کاری شرکت، نباید به آن‌ها مراجعه کرد. وندورهای روتر، استانداردهای مختلفی برای کنترل دارند؛ از بلاک کردن در سطح هر دستگاه گرفته تا سیستم‌های کنترل محتوای تمام عیار که دسترسی به سایت‌های خارجی را مدیریت می‌کنند. این قابلیت‌ها شامل اضافه کردن یک لایه بیشتر امنیتی برای محافظت از شبکه، به‌همراه امکان شناسایی بدافزار و آنتی‌فیشینگ است که کاربر می‌تواند آن‌ها را تنظیم کند.

 

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

یکی از امکانات روترهای جدید پشتیبانی از چندین فرکانس وایرلس است

 

۳ – مکان ذخیره خارجی اضافه کنید
آخرین نسل روترها، می‌توانند کاربر را از عذاب ذخیره داده اشتراکی رها کنند. در مدل‌های رده بالای نسل فعلی، می‌توان هارددیسک بیرونی (اکسترنال) چه USB 2.0 و چه USB 3.0 و هم‌چنین درگاه‌های ساتا (Sata) را به‌طور مستقیم به روتر وصل کرد؛ البته تمام این‌ها به مدل دستگاه بستگی دارد؛ به غیر از مپینگ (Mapping) شبکه، از چندین روش دیگر می‌توان به دیتا دسترسی داشت.

 

یکی از آن‌ها سرویس FTP بر پایه روتر است که می‌تواند به پوشه‌های یک درایو، به‌صورت خارجی و از طریق وب دسترسی داشته باشد. در بیشتر موارد، هر وسیله ذخیره USB از درایوهای انگشتی گرفته تا هارد دیسک‌های سیلندری، قادرند تا به روتر وصل شوند و به‌عنوان دستگاه‌های اشتراک‌گذاری فضای ذخیره، در دسترس باشند. در صورت پشتیبانی، درایو حتی می‌تواند با DLNA کار کند تا برای آن دسته از دستگاه‌های روی شبکه، به‌عنوان مدیا سرور باشد که قادرند با DLNA کار کند.

 

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

 

۴ – از مدیای متصل به سرورهای بکاپ‌گیری، استفاده‌های بیشتری کنید
دسته‌ای از روترهای پیشرفته و رده‌بالا هستند که به‌وسیله DLNA سرویس شناسایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به‌عنوان یک مدیا سرور، پیکربندی شود. از نکات جالب آن، کنترل کامل بر روی سرویس‌های صوتی و تصویری است که قرار است کجا و چه زمانی ارائه شوند.

 

این اپ سمت سرور می‌تواند برای مدیریت اجازه اشتراک‌گذاری فایل بر روی دستگاه‌های ذخیره خارجی نیز، استفاده شود. بعضی از سازندگان حتی بکاپ اپ را هم مهیا کرده‌اند که اجازه می‌دهد تا دستگاه ذخیره متصل شده به روتر، به‌عنوان بخشی از فرآیند پشتیبان‌گیری کلاینت، به‌صورت خودکار استفاده شود. با توجه به این‌که قیمت این دستگاه‌های ذخیره‌سازی به‌طور مرتب در حال کاهش است؛ یک شرکت کوچک می‌تواند از هارددیسک USB چند ترابایتی که به یک روتر رده ‌بالا متصل است، به‌عنوان بکاپ متمرکز استفاده کند.

 

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

 

۵ – گسترش ارتباطات USB، به معنی به اشتراک‌گذاری امکان پرینت است
پرینت گرفتن وایرلس چیز جدیدی نیست؛ ولی با توجه به این‌که USB خود را به‌عنوان یک استاندارد در ارتباطات و اتصالات معرفی کرده است، تقریباً هر پرینتری که به روتر وصل می‌شود، می‌تواند به یک مدل متصل به اینترنت استفاده شود. بعضی از سازندگان روترها، برای پرینترهایی که AirPrint-enabled نیستند و در زمان‌هایی که از طریق روتر، مورد دسترسی قرار می‌گیرند، پشتیبانی وایرلس را فراهم کرده‌اند. فرض کنید در خانه یا محل کار خود شدیدا سرگرم کار با آی‌فون یا آی‌پد هستید؛ در این حالت امکان پرینت از هر iDevice می‌تواند خیلی به کار بیاید.

 

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

 

۶ – با اولویت‌بندی روی شبکه، ترافیک را کنترل کنید
واقعا خوب می‌شد اگر می‌توانستید به راحتی، سرعت اینترنت را برای برنامه‌هایی که از درجه اهمیت بیشتری برای شما برخوردار هستند، بالا ببرید. روترهای وایرلس سال‌هاست که از کیفیت سرویس (QoS) و توسعه مالتی مدیای وایرلس (WMM) پشتیبانی می‌کنند؛ ولی در خیلی از موارد، کارآمدی واقعی این فناوری‌ها در بهترین حالت، کمی افزایش در کارایی و در بدترین حالت، به هدر رفتن تلاش زیاد در تنظیم اپ‌ها و پهنای باند است؛ اما با در نظر گرفتن این نکته، سازندگان روترها دریافتند که در شبکه، داشتن سرعتی بهینه برای برنامه‌های خاص، تبدیل به یک امر عادی و معمولی شده است.

 

خیلی از مدل‌های جدید روترها، به کاربر این امکان را می‌دهد تا اپ‌های خاص و دستگاه‌های خود را برای داشتن کارآیی بهینه در شبکه، تنظیم کند؛ شاید یک ادمین تصمیم بگیرد که کارآیی کامپیوترهای روی یک شبکه، خیلی مهم‌تر از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها باشد؛ به همین دلیل، اولویت بالاتر را به PCها بدهد. شاید ادمین دیگری، اولویت را به سرویس‌های مبتنی بر ابر بدهد؛ در نتیجه در لیست او کانکشن‌هایی که مربوط به مسائل غیر کاری هستند، از اولویت پایین‌تری برخوردار خواهد بود.

 

وندورها، نحوه تقابل QoS و WMM را زیر نظر گرفتند و با اضافه کردن هوشمندی به آن، به فناوری‌ها امکان دادند تا در محیط بهتر و شرایط مناسب‌تری نسبت به گذشته، در کنار هم کار کنند. در گذشته، وجود یک تداخل و ناسازگاری، می‌توانست باعث سقوط کارآیی شبکه وایرلس شود.

 

افزایش سرعت اینترنت, تنظیمات مودم

 

۷ – ‌اپ‌هایی برای مدیریت موبایل
گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها آمده‌اند که بمانند. سازندگان روتر نیز با درک این موضوع، ابزارهایی ساخته‌اند که در بین دستگاه‌ها، امکان عملکرد بهتر و مدیریت مناسب‌تر موبایل را فراهم می‌کند. برخی از آن‌ها بیشتر حالت عمومی دارند، مانند اسکنرهای وایرلس که می‌توانند به‌عنوان بخشی از فرآیند نصب و مکان‌یابی روتر استفاده شوند.

 

مدیران شبکه قادرند تا قدرت سیگنال، تداخل در کانال و تضعیف سیگنال بر روی گوشی‌های خود را مانیتور کنند. برخی از اپ‌ها هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا با جستجوی اتاق به اتاق، به دنبال پیدا کردن قدرت سیگنال باشند و به این ترتیب، آنتن‌ها برای مکان‌های مختلف تنظیم می‌شوند تا در هر محل، بالاترین کارایی را به کاربران ارائه دهند.

 

۸ – تنظیم روتر را جدی بگیرید
اگر به همان تنظیمات پیش‌فرض روتر بسنده کنید، قطعا همان عملکردی را خواهید دید که همیشه دیده‌اید؛ ولی اگر فقط چند دقیقه زمان صرف کنید، می‌توانید با تنظیم امکانات و ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در اختیار شما قرار دارد، بیشترین استفاده را از روتر ببرید. این‌گونه تنظیمات رده بالا، از روتری به روتر دیگر فرق می‌کند؛ پس حتما اپ‌ها و سخت‌افزاری که روتر شما را پشتیبانی می‌کند، را در نظر بگیرید.

منبع:bartarinha.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای اینترنت

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا